Let´s Whisper: The Shortest Days (2011)

 

La última referencia del sello británico WeePOP! es el álbum de debut de Let´s Whisper: The Shortest Days (2011). El dúo ya había editado dos Ep´s anteriormente, pero The Shortest Days es su primer disco grande. He de decir que, como todo lo que edita WeePOP!, The Shortest Days tiene un aire de inocencia post-adolescente y un encanto de Sunshine-Pop que es realmente agradable. Desde los primeros acordes, la música de Dana Kaplan y Colin Clary tiene ese ambiente desenfadado y ese buen hacer que caracteriza a buena parte de la plantilla del sello. Vayamos por partes. El disco tiene varios registros: durante sus catorce cortes, lo mismo navega pausadamente a lomos del mejor Pop delicado (California girls, All happy endings, Evy and Sarah, Jackpot, Meet me at the dance floor) que evoca registros del C86 (2 Hours, Heart in my mirror), que destila el mejor Jangle-Pop (The shortest days, Let´s whisper), o retazos folkies (Let´s pretend, Leave this town, The countdown, Snow Sunday afternoon, When the snow falls). La música de Let´s Whisper va mucho más allá de ser una mera escisión de The Smittens, creando un sonido propio y una entidad autónoma como banda, ya sea en formación acústica o ampliada a grupo.
Temas como Meet me at the dance floor, California girls (nada que ver con las de los chicos playeros) o Let´s whisper son la prueba de que el Twee-Pop goza de una salud de hierro. California girls es el tema que abre animosamente el disco. Con una base secuenciada, se describe inocentemente cómo desearían que fuesen las chicas en el oeste norteamericano. All happy endings es una especie de contrapunto más reflexivo de Colin a la música más desenfadada de Dana. Heart in my mirror es uno de los temas interpretados a dúo, con atmósfera Twee-Pop, al igual que Jackpot, con unos estribillos delicados pero irresistibles. A veces me recuerdan la sensibilidad Pop de algunos grupos nórdicos. Meet me at the dance floor es uno de los puntos álgidos del disco. Suenan algo así como a unos Shins en versión delicada. Su letra, inocente y su atmósfera son absolutamente arrebatadoras. Personalmente pienso que es la mejor del disco, aunque entre medias nos encontremos con temazos como Let´s whisper, donde se juega con el nombre del disco y su título: auténtico temazo de Jangle-Pop; y por supuesto, Shortest days, el tema que da título a la colección, que es un bellísimo corte de atmósfera Jangle y voces perfectamente conjuntadas. Adornado con guirnaldas electrónicas, Let´s Whisper construyen con este Shortest days un bellísimo tema que es algo así como el resumen perfecto del disco: sensibilidad a flor de piel, delicadeza a la hora de tratar y construir los temas, y un amor apasionado por la música y por las melodías. El resultado final no puede ser más esperanzador y notable.

Let´s Whisper – The Shortest Days (2011)

«Outstanding! (There, that’s my review of the fantastic debut album from two of the members of sunshine-pop band The Smittens. Oh, what’s that mister editor? You want more? Ok)
Dana Kaplan and Colin Clary have produced a jellybean, perky-pop record that perfectly matches the beautiful blue skies and warm Spring sunshine that has settled here in the UK in early March.  In other words, both give you a warm feeling inside and radiate a glow outside, blowing away the cobwebs of a long, dark winter spent listening to Springsteen-esque rock bands and squealing TV talent-show puppets with their hair and their teeth and their Robbie Williams infatuations.
The Shortest Days is a liquorice assortment of songs, perfectly produced, subtle, understated and yet oozing with the same charismatic charm and warm personality that you would expect from a pair of Smittens. ‘California Girls’, lyrically at least, lifts its chorus from the song of the same name by the Beach Boys but otherwise is a heartfelt, yearning lament for the places, smells and sounds of an absent love.
‘2 Hours’ and ‘Leave This Town’ both have shades of the ethereal Au Revoir Simone about them – effortless simplicity and atmospheric vocals, breathing and sighing beautifully in harmony.  Sandwiched between these two tracks is ‘Let’s Pretend’, one of my favourite tracks on the album, a delightful love song expressing feelings in such an enchanting yet uncomplicated way.
‘All Happy Endings’ features lead vocals from Colin Clary, and straight away comparisons with They Might Be Giants are obvious and a lazy journalist might leave it there. But although individual vocal nuances can be sometimes unavoidable the song is uniquely Clary’s and Kaplan’s when the duo harmonise together.
‘Heart On My Mirror’, ‘Jackpot’ and ‘Meet Me On The Dance Floor’ sit somewhere in between Incredible Moses Leroy and The Shins, if they’d happened to bump into Dressy Bessy on the way to possibly the grooviest party this side of Tweeville.
Ah, and then – ‘Shortest Days’ – a jangly pop, shiny golden nugget with curious Cure-esque early 80’s drum machine beat – Dana Kaplan sings her heart out and it brings a shiver to the spine. Utterly alluring.  I love it.  If this song doesn’t bring a lump to the throat or at least make the hairs on the back of your neck stand on end then I’m sorry, you have no soul.
Two songs about snow follow, more sobering songs than their predecessors but with their own music-box charm nonetheless. The album closes with ‘Let’s Whisper’, featuring Cat Stevens-like clear-cut, acoustic strumming and The Boy Least Likely To glockenspiel chimes, with Kaplan and Clary joyfully passing secrets to each other under their breath.
Twee Pop may have its detractors and suffer unjust criticisms. But to use an old saying, you don’t need to use a sledgehammer to crack a nut and you don’t need to be belting out songs at a volume that would shatter crystal, with a face like you desperately need the toilet to purvey emotion.  Sometimes a whisper is preferable to a scream» (sleepwalkingmag.com)
 

Deja un comentario

Este sitio utiliza Akismet para reducir el spam. Conoce cómo se procesan los datos de tus comentarios.