The JangleBox

Indie, Noise, Shoegaze… Music

Jacco Gardner: Hypnophobia (Polyvinyl, 2015)

Hypnophobia

French Cinema

El segundo disco del holandés Jacco Gardner, amén de confirmarlo como una de las promesas (cumplidas) del sonido Psicodélico, nos presenta un trabajo algo más amable que el de su debut, en tanto que nos podemos encontrar en él con trazos cinemáticos a los que Jacco se ha acercado con gusto: Before the dawn, Grey lanes, Hypnophobia, All over… nos dejan la sensación de encontrarnos, por momentos, en una película de culto de los años setenta (a mí esa es la sensación que me deja).
Además de ello, nos encontramos con las clásicas referencias Psicodélicas del tipo Left Banke, Zombies, Syd Barrett e incluso alguna incursión en el Raga vía The Byrds, al Folk más lisérgico o al Kraut
Lo cierto es que Hypnophobya resulta ser un trabajo muy ameno, muy entretenido, muy dentro de los cánones más Pop del nuevo sonido neopsicodélico del que muchas bandas han optado por explorar por terrenos más densos o incluso desviarse por las sendas más comerciales y más ochenteras (sí, me refiero a Tame Impala). Jacco Gardner posee aún esa frecura que le acerca al punto de vista más Pop y más fácilmente reconocible como un músico de canciones. Y de éstas hay muchas en este segundo trabajo.


“Maybe the title of Jacco Gardner’s Hypnophobia finally explains how he’s been able to master so many instruments (he plays everything but drums on his recordings), in addition to putting together a spot-on paisley psych impression: He’s working all those late hours, afraid to sleep. But if that’s the case, the fear doesn’t show through; the Dutch psych popper’s sophomore album is more Wes Andersonian ’60s pastiche than Nightmare on Elm Street terror.
Here, Gardner adds a few more tricks to his already deep toolbox. Tellingly, he reached out to Julian House, an artist known in the music world for working with Stereolab and Broadcast on their packaging, to design the album’s cover. That burbling, twee electro-prog shines on the eight-minute “Before the Dawn”, in which Gardner’s imitative power dips gleefully down into the uncanny valley.
The resonant bass and curtains of glockenspiel weave together into a swirling core on the album’s title track. Throughout, Gardner develops glistening psychedelic tunnels between baroque pop hooks. While the hooks and narrative structures were the greatest strengths of his 2013 debut, Cabinet of Curiosities, they smear considerably on Hypnophobia. The emotionally salient tales sink almost unreachably far down into the glittery psychedelia.
Hypnophobia doesn’t grow much out of the groundwork Gardner’s laid on past releases, and neither does it hide its deeply studied inspirations. But when you sound as natural and masterful in that indebtedness as Gardner does here, it’s hard to deride the homage. Though he pushes deep into that professional retro sound, he’s exploring caves that have very little darkness, and the continued warmth and prettiness loses some of its shine due to the lack of contrast. Hypnophobia is a pleasant listen, but it passes by as quickly as a warm breeze on a spring afternoon” (Consequence of Sound)

Facebook / Cómpralo-Purchase

23 octubre, 2015 - Posted by | Jacco Gardner

Aún no hay comentarios.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: