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Crystal Stilts: Nature noir (Sacred Bones, 2013)

Cuando parecía que los neoyorquinos Crystal Stilts iban a quitarse el mantra del Post-Punk de encima con los primeros temas de Nature noir (2013), nada, lo vuelven a hacer y de nuevo aparece el fantasma del tedio, de los temas a medio construir, de las frases inconexas y de, por qué no decirlo, los temas flojos.
Porque los primeros cortes de su último disco son sobresalientes: Spirit in front of me, Star crawl y Future folklore son arrebatadoramente buenos, en especial éste último. En ellos la banda da rienda suelta a sus nada ocultas influencias básicas: Pop Psicodélico, Post-Punk y la el Rock neoyorquino representado por The Velvet Underground. La Velvet de siempre. La Velvet de sus dos genios, que ha sido una de las bandas más reivindicadas durante las últimas tres décadas, desde Joy Division hasta los Modern Lovers.
Future folklore pasa por ser el mejor tema del disco, una canción en la que los Stilts se dejan empapar de lo mejor de las composiciones de Lou Reed y los acompañamientos guitarrísticos de sus compinches.
A partir de aquí… mejor obviarlo y no decir demasiado. Demasiada irregularidad y una cierta sensación de dejadez que no dice mucho de una banda veterana que debería cuidarse un poco más la selección de los temas que aparecen en sus discos. Al fin y al cabo, creo que ésa es una característica de la música de Crystal Stilts.

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Which is not far from the mood Brad Hargett wants to strike with his pitchy baritone. The band aims to draw more inspiration from their outer surroundings this time out. And they do find moments of life here– those flits and wisps when Haggett sings up in a more Dean Wareham register serve him all too well. “Sticks and Stones” and the lite string arrangement on “Memory Room” achieve those sunglasses-at-night-in-a-field vibe. Likewise, “Future Folklore” imagines an amazing world where CCR wore black turtlenecks and eyeliner, with Townsend’s guitar going full swamp rock and the synth switched to a piano for a Little Richard riff. For all its attempts at natural spiritualism, the Stilts get the most exciting when they’re either going full throttle or just drinking in a new surrounding or record. But you know the saying: You can take the band out of the anemic, soul-crushing city…
Most of the record amounts to the sensation of watching someone hold a lit cigarette, limp-wristed, without ever taking a drag. All the morbid vivre the Stilts used to channel, all the filthy corners of NYC that used to be on display have calcified into a sort of stale energy that neither swings nor swaggers like it used to on their debut, Alight Of Night. When Haggart sings on the title track, “Bring your ladder/ Meet me at the top of the world,” the beauty of the sentiment just sort of files in the rest of the album, the rest of the band’s other albums, and the rest of the bands the Stilts love. Even with the reverb dialed down, it’s hard to find a human pulse in the psych-haze “Star Crawl” or the lolling “Worlds Gone Weird”. The heart that Haggart seeks is beating somewhere in the past, but the Stilts’ ennui is now less of a listening experience and more of an chin-scratching observation in gallery of retro ideas. You nod because you catch the reference, and you move on to the next room. Nature Noir is nothing if not a well-crafted, whip-smart record, but it leaves me yearning for the days when the Stilts would put passion into trying to find the pulse. Or better yet, yearning for the days when the pulse may actually have existed” (Pitchfork)

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28 septiembre, 2013 - Posted by | Crystal Stilts

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