The JangleBox

Indie, Noise, Shoegaze… Music

Beach Fossils: Clash the truth (Captured Tracks, 2013)

Algo ha cambiado desde que Beach Fossils editara su disco de debut allá por 2010. El primigenio proyecto DiY se convirtió en banda, y ésta prácticamente se desmembró en este breve período de tiempo. Además, y aquí está lo importante, el sonido y la música de Beach Fossils han evolucionado desde aquel candor primigenio (sonidos playeros incluidos) a un cierto caos y un cierto sentido del desnorte, que les ha llevado a editar un disco algo errático, en el que si es cierto que se incide en aquel sonido algo saltarín preñado de influencias Post-Punk, éstas parecen que han tomado las riendas del nuevo sonido de la banda. Algo más de claustrofobia y de oscuridad asalta este segundo disco: Shallow, Clash the truth, Generational syntetic, Taking off, Burn you down, In vertigo
Luego está el tema de los interludios musicales que aparecen a lo largo del álbum, intentando otorgarle una imagen de unidad que sólo se consigue al pensarlo, porque son absolutamente prescindibles, aunque sí que consiguen el objetivo de no saturarnos demasiado con las voces (dobladas, en su mayor parte) de Dustin a lo largo del disco así como la sonoridad de la mayor parte de los temas, demasiado semejantes entre sí (al oírlo varias veces del tirón acabarás absolutamente zumbado de ecos y guitarras reverberadas). Quién sabe si estos interludios no serán acaso un avance del posible nuevo rumbo de la música de BF
Personalmente, me quedo con dos temas que se alejan algo de su trayectoria más conocida: la ensoñación Dream-Pop de Sleep apnea y la rabia contenida Noise de Birthday. Y me quedo con estos cortes porque representan, precisamente, ese punto de alejamiento que probablemente le exigirán a Dustin Payseur en breve, puesto que su fórmula Lo-Fi/DiY/Post-Punk es más que posible que no le llegue para un tercer trabajo.

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After recording the first Beach Fossils album in decidedly lo-fi fashion and mostly by himself, Dustin Payseur decided to make a change for the group’s second album, 2013’s Clash the Truth. First, he teamed up with producer Ben Greenberg (of the Men) and headed to a real studio (then another after the first one flooded during Hurricane Sandy). He also replaced the drum machine he’d been using with a real drummer, Tommy Gardner, and recorded the bass and drums live together. For many bands that start out as intimate bedroom recording projects, this kind of shift signals the beginning of the end as the very things that made them interesting (intimacy, weirdness, and immediacy) are discarded in favor of fidelity and some degree of professionalism. In Beach Fossils‘ case, moving to a studio with better sound has served to strengthen the impact of the music. Payseur and Greenberg don’t change the basic reverb-heavy sound or the surf-riding guitars or the general feel of the music; instead they make it a little clearer and more punchy, which helps the songs hit harder. The live bass and drums, too, give the songs a raw energy that their previous recordings didn’t have. Gardner turns out to be an ideal addition to the sound, never just playing the beat robotically but coloring it in with crisp fills and strong cymbal work. Payseursings a little louder and with more force too, delivering some aggression on the uptempo tracks and giving the slower, more introspective ones some extra depth. There’s a nice bit of variety, as well, with quite a few songs that stretch the Fossils‘ range. While most of them fall right into the sweet spot of hard-charging, underwater indie pop — with a couple (“Careless,” “Shallow”) sounding like modern reverb-pop classics — there are diversions into acoustic balladry (on the absolutely beautiful “Sleep Apnea,”) jittery post-punk (“Caustic Cross”), and best of all, a wonderfully atmospheric shoegaze dreamer that featuresPayseur sharing wistful vocals with Blonde Redhead‘s Kazu Makino. All in all, Clash the Truth is exactly the record Beach Fossils should have made at this point, reinforcing all the things that made them good while adding some excellent new wrinkles and boosting the production values” (All Music)

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28 mayo, 2013 - Posted by | Beach Fossils

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