The JangleBox

Indie, Noise, Shoegaze… Music

Widowspeak: Almanac (Captured Tracks, 2013)

Uno de los álbumes con los que me he llevado una grata sorpresa en este comienzo de año ha sido este Almanac, segundo trabajo del dúo de Boston Widowspeak, con el que han llevado a cabo un desvío (no sé si definitivo o no) hacia un sonido algo más dulcificado, teñido, como ellos mismos declararon de un cierto aura de rural: “Almanac is like moving into a big old house in the woods with sheets covering all the furniture, and then taking all the sheets off.” El disco de hecho está grabado en un granero, bajo la supervisión de Kevin McMahon y el guitarrista del dúo Robert Earl Thomas.
Casualidad o no, lo cierto es que Almanac es un trabajo en el que la calma se apodera de todo el entorno del mismo. No hay ninguna estridencia aunque sí haya distorsión. Un álbum pausado, de riffs poderosos y de frases de las que calan. Una especie de cruce de caminos entre Mazzy Star y Calexico, entre Neil Young y Ennio Morricone escuchando a The Carpenters.
Personalmente, encuentro en el disco un montón de buenos temas, desde el comienzo apoteósico de Perennials, con esa introducción de aires campestres y esos hooks teñidos de trémolos que la hacen irresistibles. Dyed in the wool, Thick as thieves, Spirit is willing, Storm king son algunos de los ejemplos que ilustran ese mestizaje rural al que hacía mención. Aunque mis favoritos son temas como Ballad of the golden hour, un corte suave, con un slide absolutamente arrebatador y las voces de Molly Hamilton rozando lo erótico. Devil knows (The Cars llevados a su terreno), The dark age, Locusts o la deliciosa Minewaska, son algunas de las canciones en las que el dúo hace más concesiones al sonido más característicamente Indie.
Un trabajo muy sólido y completo. Una absoluta delicia ensoñadora propia y absolutamente recomendada para estos momentos primaverales, un paseo por las nubes. Hay quien ve en esta mezcolanza de estilos un cierto sentido de desnortamiento, pero el esfuerzo de Widowspeak por encontrar un sonido propio es más que loable, y más si lo haces paseando por las nubes.

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Widowspeak are city slickers, more accustomed to the urban jungle than the American wilderness. But with second album Almanac the duo’s headed well beyond the suburbs.
Robert Earl Thomas and Molly Hamilton – a guitarist of yawning slides and spidery rhythms; a vocalist sharing similarities with Hope Sandoval– have worked with Swans collaborator Kevin McMahon on a set that sounds every second the product of its recording environment: a 100-year-old barn.
This is instrumentally inviting; something like Beach House becoming obsessed with Neil Young’s more bucolic catalogue entries. But anyone expecting the McMahon connection – he mixed 2012’s acclaimed The Seer (in BBC Music’s top albums of said year) – to result in southern gothic tropes might come away disappointed.
Which isn’t to say that Almanac doesn’t tap into a dark side. Hamilton’s lyrics encompass shades of dread – as she wrote, thoughts of the 2012 apocalypse that never was passed through her mind. But doomsday musing is tempered by a familiarly intimate delivery.
Her vocal lines are forever hazy. Alongside the Mazzy Star singer, they may also stir comparisons with Howling Bells’ Juanita Stein. This is no problem – a beautiful voice is always a welcome presence on a record of few stylistic shifts.
Consistently comprised of Thomas’ intricate guitar work, moaning organs, understated percussion and tickled Rhodes, Almanac is methodically second-gear for the most part.
It’s an initially appealing mix, then. But it’s too easy for the listener to tune out – to the sound of passing traffic, a washing machine’s spin cycle, anything that represents a change of pace.
Devil Knows breaks into a mid-tempo stride, but feels overly routine to truly connect. Its stabbing guitar recalls Television’s Marquee Moon, if Tom Verlaine had engineered his band’s breakthrough as the soundtrack to an as-yet-unrealised True Blood.
There’s a spacious quality to Dyed in the Wool and Storm King that’d complement imagery of crackling storms over wide-open horizons. Thomas is undoubtedly a highly skilled musician, with an eager ear for mood-setting sounds.
Pretty though it certainly is, Almanac never truly transcends its set of influences. It’s accomplished, mixing studied nostalgia with current concerns, but not a standout in its field. Which has probably been concreted over by now, anyway” (bbc.co.uk)

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24 abril, 2013 - Posted by | Widowspeak

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