The JangleBox

Indie, Noise, Shoegaze… Music

Milk Maid: Mostly No (2012)

El despacho de Alan McGee

Martin Cohen (Nine Black Alps) hizo un combo en torno a sí para poder aglutinar todas las influencias que le rondaban en la cabeza y poder darles forma, dando como resultado un disco de debut titulado Yucca, ya reseñado y alabado en TJB. Sus influencias estaban claras: Martin recogía todo el legado Lo-Fi mezclándolo con el Noise y el Fuzz-Pop y entregaba un disco absolutamente arrebatador puesto que contenía caramelos envenenados como Not me, Dead wrongSuch fun o Can´t you see. Para este segundo disco, Cohen no se baja del burro, y en esta ocasión Milk Maid nos ofrecen un álbum algo más limpio y producido que su antecesor, es cierto, pero no menos influenciado por todo ese sonido del que hablábamos antes. En algún lugar he leído que Milk Maid deberían haber aparecido en el despacho de Alan McGee a finales de los ochenta, pues su sonido hubiera hecho los méritos suficientes como para ser grabado y aparecer como una referencia Creation. Y no les falta razón: su mezcla de distorsión, melodía y buenas composiciones da como resultado un disco como este Mostly No, una obra con un montón de temas memorables: Dopamine, Do right, Your neck around me, Summertime,  Drag to find… Todo ello bajo la huella (indeleble) del Noise-Pop mezclado con esos aires californianos tan en boga últimamente.
Sin lugar a dudas, Milk Maid son un grupo de claras influencias noventeras, pero que suponen un nuevo giro en ese caos sin rumbo en el que se ha convertido la música popular británica. ¿No lo habíamos dicho? Sí, Milk Maid son de Manchester. ¿A que no lo parece?

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“Martin Cohen founded Milk Maid in 2009 as a solo project allowing him to flex his songwriter muscle away from Nine Black Alps, briefly hyped Mancunian alt-rock sorts for whom he played bass.
He’s since left the group, turning his focus to Milk Maid; second album Mostly No, like 2011 debut full-length Yucca, was recorded in his house. Once again, it makes great capital from textbook 90s American lo-fi manoeuvres, with a few shades of 80s UK indie-pop slung in.
Levels are near-perpetually in the red, probably thanks to Mostly No being mixed by former Test Icicles member and current indie-rock studio fave Rory Bratwell, with ear-bothering feedback sluicing through more than a few songs (Dopamine, Do Right and the terrific Summertime for three).
Guitar solos have the boys-and-their-toys abandon, if not the ability, ofJ Mascis in his late-80s Dinosaur Jr prime. When they step off the gas pedal, thickly strummed chords recall mid-90s Pavement in their confounding clash of noise and melody.
Guided By Voices, a consistent suggested influence on Yucca, and Yo La Tengo are floating around in there somewhere. And if this was 1985 and Milk Maid popped Your Neck Around Mine on a tape for Alan McGee, it’s a watertight bet that it would have swiftly become an early Creation Records single.
If it seems a tad stultifying to see this album reduced down to a checklist of oft-employed comparisons, apologies – but this does betray a shortcoming of the album. Cohen is clearly making the music he wants in the way he wants, but Milk Maid are releasing it into a world containing countless similar items old and new. This needn’t necessarily matter, but for many might mean the difference between a diverting record and an essential one.
Still, one comparison (the last, honest) could suggest a signpost for Milk Maid’s future. Old Trick and No Goodbye, the final two songs, have the fuzzy abandon of Graham Coxon’s first solo records after he left a more commercially-inclined band. Granted, Nine Black Alps were hardly on Blur’s scale, but Coxon seems content in his solo incarnation” (bbc.co.uk)

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7 septiembre, 2012 - Posted by | Milk Maid

1 comentario »

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    Comentario por John Riley | 14 septiembre, 2012 | Responder


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