Thee Oh Sees: Castlemania (2011)

Thee Oh Sees son una de esas bandas con las que es difícil llevar una cuenta exacta de cuántos Lp´s llevan grabados por no hablar de los innumerables singles, 7″ y Ep´s. Tremendamente prolíficos a la par que bastante irregulares, la banda liderada por John Dwyer son expertos en salirse de las normas establecidas y de las etiquetas comerciales imperantes en el momento. No siguen ninguna regla ni queremos que las sigan. Facturan un Pop-Garajero con influencias Nuggets y de lo más primitivo de la música de la década de los sesenta. Para este Castlemania han elegido una vía intermedia. A los aires garajeros de siempre hay que unirles los temas más soleados. Parece como si Thee Oh Sees se hubieran impregnado de esa ola de revivalismo surfista-veraniego-Sunshine-Pop que nos inunda, pero tomada desde la vertiente Ty Segall, no desde la de, por ejemplo, Best Coast. El propio Dwyer ha definido el disco como “summer-y and poppy”En Castlemania florecen auténticos temas Pop de alto quilataje: Corrupted Coffin, I need seed, Pleasure bimp, Blood on the deck, Corprophagist, Warm breeze, If I stay too long… donde a un cierto cambio de actitud positiva se une una ampliación en el espectro musical (melotrones, armónicas, flautas, teclados aparecen por el disco con total naturalidad desconocida hasta ahora), dándole al conjunto un aire más fresco, y ahí es donde las brisas playeras aparecen en su totalidad.
Pero Thee Oh Sees no son una banda corriente, y su vena Nugget no iba a desaparecer así como así. El Pop de ascendencia garajera y aristas chirriantes está siempre omnipresente (Stinking cloud, A wall, a century; Spider cider, Castlemania, AA Warm breeze, If I stay too long, Idea for a rubber dog…). Todo ello aderezado con versiones de gentes como The Creation, hacen de este Castlemania un disco diverso, divertido, algo irregular pero cargado de momentos interesantes. En definitiva, la definición perfecta de Thee Oh Sees.

Thee Oh Sees – Castlemania (2011)

“Over the past decade, San Francisco’s Thee Oh Sees have morphed from a showcase for skronk-savant John Dwyer’s sensitive side into the hardest working band in garage-rock. Their output is prolific and their live show combustible. But on Castlemania, Dwyer opts to go it alone. With the exception of live-band regular Brigid Dawson– who, along with the Sandwitches’ Heidi Alexander, contributes some backing vocals– the shaggy-banged songwriter handles almost all of the instruments. Drummer Mike Shoun and Guitarist Petey Dammit aren’t out of the picture permanently. They’re just off-duty until the fall, when Thee Oh Sees are scheduled to release yet another full-length record.
Castlemania is a fairly introspective affair, at least by Oh Sees standards. It’s Dywer’s most melodious batch of songs since 2006’s mostly acoustic Cool Death of the Island Raiders. Without the heavy full-band artillery he leans toward skewed bubble-gum pop, fleshing out the guitars and drums with flutes, bells and thrift store synths. It was recorded, at least in part, at Dywer’s former group house. “This here is the last record worked on at 608c Haight Street in San Francisco (very near and dear to my heart and heavy in my memories) before control was assumed by rich assholes,” he writes in the liner notes.
Not that this is Thee Oh Sees’ answer to Nebraska. Even at his most reflective, Dwyer’s songwriting retains a sinister, “Sesame Street”-on-LSD sensibility– simple melodies and creepy lyrics, frequently delivered in a whacked-out monster-voice. “It don’t feel too good to be dead in the 21st century/ I am dirt but I can be/ A home for wayward hungry seeds,” Dwyer growls on “I Need Seed“, deploying a Looney Tunes-worthy narrative in a song about death. It’s summery retro nuggets pinned into the red, shot through with a healthy dose of drugs and dread, while “Pleasure Blimps” finds him singing of machines stripping away flesh over shimmering glockenspiel lines and 12-string guitars.
All in all, Castlemania is a fairly loose and scattered record. There are plenty of oddball tangents, including a stripped-down and spooky cover of West Coast Pop Art Experimental Band’s “I Won’t Hurt You” and the forlorn mellotron and sax instrumental, “The Horse Was Lost”. Songs frequently melt down into racket rather than stop on a dime. But it’s good to hear Dwyer step away from his backing band’s big guns, if only for a moment” (pitchfork.com)

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